thereallovecommitment.nl - Blog

OMGAAN MET EMOTIES (deel 1)

14-10-2019 20:44

OMGAAN MET EMOTIES (deel 1)

 

Van de vier basisemoties (blij, bang, bedroefd en boos) is er één die we constant nastreven en drie die we angstvallig proberen te vermijden. We leven in een wereld waarin het sprookje verkocht wordt dat er een ‘en ze leefden lang en gelukkig’ bestaat. We leven met de valse hoop dat we op een dag geen nare emoties zoals boosheid, verdriet of angst ervaren en alleen het Grote Geluk ons ten deel valt.

We geloven bijvoorbeeld dat er iémand in het Universum is die zó perfect bij ons past dat we eindelijk ons ‘lang en gelukkig’ samen ervaren. We geloven dat als we onze passie en missie maar vinden en leven dat we nooit meer ongelukkig zullen zijn en in overvloed leven.

Met die overvloed kunnen we dan alles betalen wat ons hartje begeert, dus dat moet het einde van het lijden toch wel zijn. 

 

Het ‘Grote Geluk’ zit ‘m echter niet in het niet meer voelen van emoties die we niet fijn vinden, net zoals dat het ‘Grote Lijden’ niet veroorzaakt wordt door het toestaan van deze emoties. Dat klinkt misschien gek want het doet toch pijn om bijv. verdriet te voelen? 

Dat is tenminste wat we denken. Alleen verdriet is verdriet. Een lichamelijke sensatie van een energie door je lichaam stroomt die maakt dat je huilt, je borstkas samentrekt en pijn blootlegt of je helpt om los te laten. Het durven toelaten van verdriet maakt dat je sneller los kunt laten wat je pijn doet. Het laat je teleurstelling verwerken of dat je iets jammer vindt, iets of iemand mist. Als je de emotie (energy in motion)toe kunt laten zonder de angstige stemmetjes die bang zijn dat je nooit meer stopt met huilen, dan schoont dat je systeem. 

 

De kunst van gelukkig zijn zit in de mate waarin je de golven van je eigen emoties durft toe te laten. Dit betekent dat je jezelf de ruimte geeft om te voelen wat er geraakt is. Dit betekent ook dat je uit drama blijft die pijnlijke emoties vergroten en in stand houden zonder dat je komt bij wat er werkelijk in de diepte bij je geraakt is. Vervolgens gaat het erom dat als je de hoofdemotie op dat moment geïdentificeerd hebt, je die in je lijf kan toelaten. Dat doe je door naar de ‘geactiveerde’ lichaamsdelen te gaat waar je de meeste lading van de emotie kunt waarnemen. Bij verdriet is dit meestal de keel, borstkas en maag. Bij boosheid de kaken, maag armen en benen en bij angst zo’n beetje overal. 

 

Het focusen op de lichamelijke sensaties in plaats van het ‘verhaal’ over de situatie of de ander die dit veroorzaakt, maakt dat je echt contact maakt met jezelf en je vanuit je lichaam kunt gaat loslaten. Meestal zijn er namelijk oude overtuigingen geraakt die nu de pijn veroorzaken. Door het voelen en focusen op je lichamelijke sensatie ga je niet alleen de emoties kunnen ‘releasen’, maar is de kans ook groot dat het lichaam spreekt en je als vanzelf terugneemt naar de oorsprong van de pijn.. een verhaal van lang geleden. 

Blijkbaar is de situatie die je nu geraakt heeft een richtingaanwijzer dat er nog iets nog niet gezien of gehoord is. Door stil te worden, te voelen en dicht bij jezelf te zijn kun je het verhaal horen dat je lichaam fluistert. Hierin zit de verlossing van het Grote Lijden en de illusie van het Grote Geluk. Gelukkig zijn betekent kunnen zijn met wat er is..ook de pijnlijke emoties die ons menselijk bestaan zullen blijven kleuren.  

reacties  0 reacties reageren

WAAROM VEEL MANNEN (EN SOMMIGE VROUWEN) ZOVEEL MOEITE HEBBEN MET KWETSBAARHEID

14-10-2019 20:17

Waarom is kwetsbaar zijn zo lastig? Lars Faber neemt je weer mee op zijn ochtendwandeling waarin hij, als recovering Avoider, deelt over kwetsbaarheid. 

 

reacties  0 reacties reageren

BRAINSPOTTING, WAT IS HET EN HOE WERKT HET?

28-09-2019 09:12

In dit filmpje legt Chantalle uit wat Brainspotting is en hoe het werkt. In onze sessies is dit een van de tools die we succesvol inzetten bij het helen van de Core wound.

reacties  0 reacties reageren

WAT TE DOEN ALS JE PARTNER ZICH VAAK TERUGTREKT

27-09-2019 16:53

Ofwel: Omgaan met een partner die een vermijdende hechtingsstijl heeft (Avoider)

 

Avoider_the_real_love_commitmentAls jouw partner hoog scoort als Avoider betekent dit dat hij of zij al op jonge leeftijd geleerd heeft dat veel van zijn behoeften niet voldaan werden. Ook was er weinig tot geen interesse in zijn binnenwereld en leerden hij zichzelf als kind vermaken en goed voor zichzelf te zorgen. Zelfstandigheid werd geprezen; omgaan met gevoelens, in contact met anderen, leerden ze hierdoor nauwelijks.

 

Het is belangrijk om te beseffen dat iemand die de Avoider als belangrijkste hartbeschermer heeft, diep van binnen wel degelijk behoefte heeft aan intimiteit. Maar als je te dichtbij komt, veroorzaakt dit onaangename beklemmende gevoelens. Dit is NIET persoonlijk.

 

Als je als Avoider altijd gewend bent om alleen te zijn en met jezelf en je eigen behoeften bezig te zijn geweest dan kan het ineens heel moeilijk zijn om daarin iemand toe te laten zonder het gevoel te hebben verstikt te worden. De meest voor de hand liggende reactie is dan ook afsluiten en buitensluiten van degene die ineens dicht in onze binnenwereld komt. Het is enorm belangrijk dat je als 'partner van' begrijpt dat er lastige gedachten en gevoelens door hen heen gaan die niks met jou te maken hebben, maar wel door jou aangewakkerd worden.

 

Wanneer je merkt dat je partner zich afsluit na intieme momenten, bij moeilijke gesprekken, of ruzie is het goed om jezelf eerst gerust te stellen. Wat je  kan doen is voorstellen om het even te laten rusten. Je kan dan aangeven dat er later  ruimte is om lastige dingen te bespreken. Een mooie methode om dit te doen op een manier die meer veiligheid voor beiden partijen creëert is een 'dialoog der delen'.

 

De dialoog der delen werkt zo:

Je kan je partner uitnodigen (als hij/zij daar klaar voor is en er voor openstaat) om te spreken vanuit het deel dat zich afsluit. Het is ook echt een deel van de persoonlijkheid dat zich wil afsluiten, niet het geheel. Er zit alleen vaak zó'n oordeel op het deel dat zich wil afsluiten van de ander, dat het uit angst binnengehouden wordt, met alle gevolgen van dien.

Door dit deel vrijuit te laten spreken komt er ruimte IN de Avoider zelf waardoor hij/zij deze ruimte niet steeds extreem buiten zichzelf hoeft te scheppen. Door dit deel echt te horen kan er heling ontstaan.

 

Natuurlijk is het belangrijk om je eigen hart hierin goed te verzorgen. Spreek daarom van tevoren af dat je niet inhoudelijk reageert op wat hij of zij gedeeld heeft en draai daarna de rollen om. Als je geraakt bent kun je ook vanuit dit deel beginnen te delen. "Wat je zegt raakt me.." Ook dat mag er zijn. Het gaat er vooral om dat beiden binnenwerelden gedeeld kunnen worden met de ander zonder er een duw of trek drama van te maken.

 

Door het eerlijk delen zonder dat er vanuit een trigger gereageerd wordt, groeit er een veilige bedding waarin de Avoider stapje voor stapje kan zakken en niet meer hoeft te vluchten, maar gewoon kan leren uitspreken wat hij/zij nodig heeft.

 

Naast dit alles blijft het voor jou van het grootste belang om goed te voelen wat jouw behoeften en grenzen zijn. Weet alleen dat iemand die sterke Avoider-kanten heeft tijd, ruimte en veiligheid nodig heeft. Alleen zo kan hij leren hoe hij iemand anders kan toelaten zonder weer alleen gelaten of verstikt te worden.

 

Chantalle Kamycki

 

 

In ons boek ‘Echte Liefde Aangaan’ beschrijven we 6 hoofd beschermingsmechanismen (Heart Defenders) in ons leven en relaties. Deze hebben vooral als doel om je hart te beschermen en beïnvloeden de manier waarop je met je eigen en andermans grenzen en behoeften omgaat. We beschrijven ook hoe je deze in jezelf en de ander herkent én hoe je jezelf kunt ‘deprogrammeren’. 

Via ons gratis test kun je al binnen enkele minuten ontdekken welke Heart Defenders jouw leven beheersen en hoe ze dat doen. 18-20 oktober a.s. geven Lars Faber en Chantalle Kamycki "Echte Liefde Aangaan- de workshop" waarin deze ontmanteld worden en échte liefde kan stromen. 

 

 

 

 

reacties  0 reacties reageren

DE IMPACT VAN DE CORE WOUND (KERNVERWONDING)

26-09-2019 21:42

In ons boek, tijdens workshops en in privé-sessies werken we met de zogenaamde "Core wound" oftewel 'kernverwonding'. Dit is de diepste en pijnlijkste wond uit ons verleden die ons minimaal één maar vaak meerdere pijnlijke overtuigingen heeft gegeven. 

Onze meest intieme relaties spiegelen deze pijnlijke overtuigingen en daarmee ook de kernverwonding. Tussen weten hoe iets was en werkelijk voelen hoe iets is zit een wereld van verschil. In dit filmpje legt Lars de reikwijdte van de kernverwonding uit die, zolang deze niet geheeld wordt, niet alleen voor relatieproblemen zorgt maar zelfs tot lichamelijke klachten kan leiden.

reacties  0 reacties reageren

DE KERNWOND ONDER VERLATINGS-EN BINDINGSANGST

20-09-2019 21:04

Onder verlatings- en bindingsangst zit een diepe kernverwonding. Lars Faber vertelt meer over hoe je die diepe pijn kunt transformeren.

reacties  0 reacties reageren

5 TIPS VOOR DE VERLATINGS- EN BINDINGSANGSTIGE

07-09-2019 21:08

Afgelopen week had Chantalle een cliënte die het hartverscheurend moeilijk had met het feit dat ze geen partner kon vinden waar ze een veilige warme relatie mee aan kon gaan. Tuurlijk waren er wel mannen die haar zagen zitten, maar daar zat gewoon nooit iemand tussen die haar dat warme hartstochtelijke gevoel van echte liefde gaf. De mannen die dat wel opriepen wilden zich nooit binden…

 

Als je de test gedaan hebt en de Hesitator eruit kwam dan herken je dit patroon waarschijnlijk. Aantrekken en afstoten hoort er ook bij en als er eenmaal wel een relatie is dan is er al vrij snel onzekerheid en ook drama aanwezig. Dit alles tot wanhoop en soms ook ergernis van de partner die er niets van begrijpt. 

 

De Hesitator heeft als kind wel liefde meegemaakt, maar niet op consistente basis en vaak op voorwaarden van de ander. Jouw behoeften deden er niet toe en omdat je dolgraag de aandacht en liefde wilde ging je vooral mee in wat er van je verwacht werd. Zo werd de liefde een kortdurende euforische ervaring die een vertekent beeld schiep in wat echte liefde op consistente basis is. Als de liefde waar iemand dan zo naar verlangt er eindelijk is, wordt deze liefde net zo makkelijk weer weggeduwd omdat dit het ‘toch niet kan zijn’. 

In een relatie kan je er vaak last van hebben dat je denkt dat de ander niet zoveel van jou houdt als jij van je partner als deze minder behoefte aan ‘samen’ heeft. In dat geval ontstaat er boosheid vanuit een heel pijnlijke trigger uit het verleden. 

 

Als je jezelf of je partner hierin herkent is het belangrijk om jezelf allereerst te verdiepen in deze Heart Defender. Hoe zit het met jou of zijn/ haar geschiedenis? Weet waar de pijnpunten zitten en leer ze herkennen. Deel er met elkaar over. Hoe sneller je beseft dat er iets ouds geraakt wordt, des te beter wordt de communicatie tussen jullie en creëer je andere uitkomsten dan een conflict. 

 

Als tweede tip is het belangrijk om te gaan leren om te voelen wat je zelf wil en om grenzen te leren stellen. Het is waarschijnlijk makkelijk voor je om je eigen wil aan de kant te zetten als dat betekent dat je meer tijd samen met je geliefde kan doorbrengen. Op deze manier breng je steeds ongevraagde offers waar een deel van jou uiteindelijk wrokkig om wordt. Zeker als de ander dan een afspraak of behoefte niet aan de kant zet om bij jou te zijn. Dit leren voelen en voor jezelf kiezen, ook als dat minder tijd met de ander betekent, is een van de belangrijkste stappen in dit helingsproces. Ben je partner dankbaar als hij of zij dit wel goed kan en besef dat dit een gouden kans voor jou is om dit te leren. 

 

Ten derde is het van cruciaal belang dat je echt ré-te eerlijk naar jezelf gaat zijn; als je beseft dat je inderdaad ernaast zat en een drama gecreëerd hebt.. ben er eerlijk over. Zeg sorry en doe je uiterste best om te herkennen welke momenten je zó ontzettend geraakt bent dat je bijna niet anders kunt/ kon reageren. Ga invoelen wat je echte behoefte was en leer erom vragen. Wordt kwetsbaar hierin. Ook al kreeg je vroeger misschien niet waar je om vroeg, nu is vragen de enige mogelijkheid om je behoeften vervuld te krijgen. Eisen of verwijten zorgen alleen voor verwijdering. 

 

Als vierde tip is het aan te raden om een notitieboekje bij te houden waarin je opschrijft op welke momenten de verlating- en of bindingsangst geraakt wordt. Deel dit met je partner vanuit verwondering en open onderzoek. 

 

Als laatste is het erg belangrijk om met compassie naar de delen in jezelf of je partner te kijken die zich gebruikt hebben gevoeld en niet geliefd om wie ze echt zijn. Daar zit de pijn en alleen compassie en geduld maken dat deze pijn langzaam maar zeker kan helen. 

 

Lars Faber en Chantalle Kamycki

 

 

In ons boek ‘Echte Liefde Aangaan’ beschrijven we 6 hoofd beschermingsmechanismen (Heart Defenders) in ons leven en relaties. Deze hebben vooral als doel om je hart te beschermen en beïnvloeden de manier waarop je met je eigen en andermans grenzen en behoeften omgaat. We beschrijven ook hoe je deze in jezelf en de ander herkent én hoe je jezelf kunt ‘deprogrammeren’. 

Via ons gratis test kun je al binnen enkele minuten ontdekken welke Heart Defenders jouw leven beheersen en hoe ze dat doen. 18-20 oktober a.s. geven Lars Faber en Chantalle Kamycki "Echte Liefde Aangaan- de workshop" waarin deze ontmanteld worden en échte liefde kan stromen. 

 

 

 

reacties  0 reacties reageren